Christianism and poverty: a theoretical-methodological approach

Main Article Content

Abstract

This article explores the forms of relationship between religious beliefs about poverty and perceptions of inequality. To do so, it recovers the concepts of Max Weber's comprehensive sociology of elective affinities and ideal (or pure) types. In this way, exemplifying with certain typical-ideal representative, it identifies three answers of Christianity to the question of why there are poor people and what should be done with poverty: poverty as an object of curse, as an object of charity and the poor as a subject of rights; and he points out their coincidences and parallels with the causal attributions for poverty: individualistic (meritocratic), fatalistic and structural, respectively. However, in no way does it suggest that the relationship is deterministic or unidirectional. Rather, it gives the idea that the presence of the former may influence the consolidation of the latter in the believer (which may have secular foundations) and vice versa. Finally, the results of the research are proposed as a theoretical framework for further empirical study of the relationship between religious beliefs and perceptions of inequality.

Article Details




David Vilchis Carrillo
Author Biography

David Vilchis Carrillo, Instituto Mexicano de Doctrina Social Cristiana, México

Vilchis Carrillo, D. (2023). Christianism and poverty: a theoretical-methodological approach. Revista Cultura Y Religión, 17, 1-25. Retrieved from https://tricahuescholar.com/unap/cyr2/index.php/revistaculturayreligion/article/view/1023

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alesina, A., S. Stantcheva, y E. Teso, (2018). Intergenerational Mobility and Preferences for Redistribution. American Economic Review, 108(2), 521–554.
Altamirano, M., y L. Flamand, (coords.) (2018). Desigualdades en México 2018. Ciudad de México: El Colegio de México.
Anderson, A., (2004). El pentecostalismo. El cristianismo carismático mundial. Madrid: Ediciones Akal.
Arboleda, J. C. (2018). La caridad en la historia del cristianismo: algunas manifestaciones en la Andalucía bajomedieval, Medievalista, 24.
Arimón, G., (1967). La pobreza en el umbral de la teología. Barcelona: Estela.
Arnason, P., (1989). Culture and Imaginary Significations. Thesis Eleven, 22, 25-45.
Banegas, I. (2015), ¿Quién es pobre?, ¿por qué es pobre?, y ¿de quién depende solucionar la pobreza?: los mexicanos vistos por sí mismos. En R. Cordera (coord.) Percepciones, pobreza, desigualdad. Encuesta Nacional de Pobreza. UNAM: México.
Barrientos, C., (2008). La caridad y la limosna: ¿estrategias pastorales de erradicación o de reproducción de la pobreza? En G. Zalpa y H. E. Offerdal (coords.) ¿El reino de Dios es de este mundo? El papel ambiguo de las religiones en la lucha contra la pobreza. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, CLACSO.
Bénabou, R., y J. Tirole, (2005). Belief in Just World and Redistributive Politics. Working paper 11208, National Bureau of Economic Research.
Benedicto XVI, (2009). Caritas in veritate. El Vaticano: Editrice Vaticana.
Berger, P. L., y Th. Luckmann, (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrotu Editores.
Bowler, K., (2013). Blessed: A History of the American Prosperity Gospel. Oxford: Oxford Scholarship Online.
Bowler, K., (2016) Death, the Prosperity Gospel and Me. The New York Times. Recuperado de https://www.nytimes.com/2016/02/14/opinion/sunday/death-the-prosperity-gospel-and-me.html
Bracamonte, L. (2016). Mujeres y beneficencia: Representaciones de género en la prensa católica de Bahía Blanca a principios del siglo XX. Revista Cultura y Religión, 9(2), 83-99.
Calafate, L., (2016) Iconografía de la pobreza (siglo XII – siglo XX): la imagen de la pobreza en la ciudad de Madrid (2000-2010). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Campos, R., A. Krozer, A. Ramírez, R. De la Torre y R. Vélez, (2020) Perceptions of Inequality and Social Mobility, Ciudad de México: Centro de Estudios Espinosa Yglesias.
CELAM (1968). Documentos finales de Medellín. Medellín: CELAM.
CELAM (1979). Documento de Puebla. Puebla: CELAM.
Coto, P., y Salgado, M., (2008) Entre el dolor de la pobreza real y el gozo de la pobreza espiritual. En G. Zalpa y H. E. Offerdal (coords.) ¿El reino de Dios es de este mundo? El papel ambiguo de las religiones en la lucha contra la pobreza. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, CLACSO.
Cruces, G., Pérez Truglia, R., & Tetaz, M. (2013). Biased Perceptions of Income Distribution and Evidence from a Survey Experiment. Journal of Public Economics, 98, 100-112.
Dakduk, S., M. González y J., Malavé, (2010). Percepciones acerca de los pobres y la pobreza: Una revisión. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(3), 413-425.
Delgado-Molina, C. A. (2018). Modelos culturales de mujeres católicas de los activismos conservadores en Argentina. Revista Cultura y Religión, 12(2), 43-65.
Deneulin, S., (2019). El desarrollo humano integral: una aproximación desde la tradición social católica y el enfoque de las capacidades de Amartya Sen. Revista de Estudios Sociales, 67, 74-86.
Feagin, J. (1972). Poverty: We Still Believe that God Helps them who Help Themselves. Psychology Today, 6, 101-129.
Fernández García, T. y Alemán Bracho (coords.) (2003). Introducción al Trabajo Social. Madrid: Alianza Editorial.
Francisco (2013). Evangelii Gaudium. El Vaticano: Editrice Vaticana.
Francisco (2015). Laudato Si’. El Vaticano: Editrice Vaticana.
Francisco (2020). Fratelli Tutti. El Vaticano: Editrice Vaticana.
Funes, M. E. (2018). La concepción mágica del dinero en la espiritualidad nueva era de Buenos Aires. Revista Cultura y Religión, 12(2), 4-22
Garrard-Burnett, V., (2013). Neopentecostalism and Prosperity Theology in Latin America: A Religion for Late Capitalist Society. Iberoamericana – Nordic Journal of Latin American and Caribbean Studies, 42 (1-2), 21–34.
Geertz, C., (1990). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.
Gil Villegas, F., (2013). Max Weber y la guerra académica de los cien años. Historia de las ciencias sociales en el siglo XX. La polémica en torno a La ética protestante y el espíritu del capitalismo (1905-2012). México: FCE, COLMEX.
Gimpelson, V., y D. Treisman, (2018). Misperceiving Inequality. Economics and Politics, 30: 27–54.
Glock, C., y R. Stark, (1965). Religion and Society in Tension. Chicago: Rand McNally.
González, S.J., F. (1985). La Doctrina social de la Iglesia frente a las ciencias sociales: Intentos y dificultades de un diálogo. Theologica Xaveriana, (75).
Gutiérrez, G., (1990). Pobres y opción fundamental. I. Ellacuría y J. Sobrino, Mysterium liberationis. Conceptos fundamentales de la teología de la liberación. Madrid: Trotta.
Heuser, A., (2020). Prosperity Theology. In W. Wondey (ed.), The Routledge Handbook of Pentecostal Theology. London: Routledge.
Hinkelammert, Franz (1981). Las armas ideológicas de la muerte. El nexo corporal entre los hombres: vida y muerte en el pensamiento católico actual. San José: DEI.
Hutchinson, D., (2014). New Thought’s Prosperity Theology and Its Influence on American Ideas of Success. Nova Religio: The Journal of Alternative and Emergent Religions, 18 (2), 28-44.
Jaramillo-Molina, M., (2015). “Que le chinguen más.” Individualismo y representaciones de pobreza y justicia social. Paradigmas 1(1), 1-16.
Jaramillo-Molina, M., (2019). Yo (no) merezco abundancia: Percepciones y legitimidad de política social, pobreza y desigualdad en la Ciudad de México. Ciudad de México: El Colegio de México.
Juan Pablo II (1987). Sollicitudo Rei Socialis. El Vaticano: Editrice Vaticana.
Katz, M. B. (1989). The Undeserving Poor: From the War on Poverty to the War on Welfare. New York: Pantheon Books.
Koch, B. A. (2009). The Prosperity Gospel and Economic Prosperity: Race, Class, Giving, and Voting. Department of Sociology, Indiana University, Indiana.
Kraus, M. W., y Keltner, D. (2013). Social Class rank, Essentialism, and Punitive Judgment. Journal of Personality and Social Psychology, 105(2), 247–261.
Laboa, J. M., (2011). Por sus frutos los conoceréis. Historia de la caridad en la Iglesia. Madrid: San Pablo.
Lenski, G., (1963). The Religious Factor, A Sociological Study of Religion’s Impact on Politics, Economics, and Family Life. New York: Anchor Books.
Lindberg, C., (2019). “Christianity” en Encyclopædia Britannica. Recuperado de https://www.britannica.com/topic/Christianity
Littler, J. (2017). Against Meritocracy: Culture, Power and Myths of Mobility. London; New York, NY: Routledge/Taylor & Francis Group.
Löwy, M., (2004). Le Concept d'affinité élective chez Max Weber, Archives de Sciences Sociales des Religions, 127, 93-103.
Lupton, D., (1994) Medicine as Culture. Illness, Disease and the Body in Western Societies. Londres: Sage.
Luckmann, Th., (2008). “Acción individual y conocimiento social” en Conocimiento y sociedad: Ensayos sobre acción, religión y comunicación. Madrid: Trotta.
Mannheim, K., (2019). Ideología y utopía. Introducción a la sociología del conocimiento. México: FCE.
Mead, George Herbert (1972). Espíritu, persona y sociedad: desde el punto de vista del conductismo social. Buenos Aires: Ed. Paidós.
McCall, L. (2013). The Undeserving Rich: American Beliefs of Inequality, Opportunity and Redistribution. New York: Cambridge University Press.
Mijs, J. (2019). The Paradox of Inequality: Income Inequality and Belief in Meritocracy go Hand in Hand. SocArXiv, 17.
Mollat, M., (1988). Pobres, humildes y miserables en la Edad Media. México: FCE.
Monares, A. (2016). Ni pecadores, ni pobres, ni razas inferiores: La limitada fraternidad ilustrada y moderna. Revista Cultura y Religión,9(2), 61-82.
Montagut, E., (2018). La limosna entre la Edad Media y la Edad Moderna, Laicismo.org, recuperado de https://laicismo.org/la-limosna-entre-la-edad-media-y-la-edad-moderna/171809
Okosun, D. E., (2018). Poverty, Illiteracy cum Prosperity Theology: A Quantitative Study. International Journal of Social Sciences (IJSS), 8, 83-92.
Pablo VI, (1967). Populorum Progressio. El Vaticano: Editrice Vaticana.
Patel, R., K. Schafft, A. Rademacher, y S. Koch-Sculte, Sarah (2000). La Voz de los Pobres. ¿Hay alguien que nos escuche? Washington, D.C.: Banco Mundial, 31-80.
Pérez Sánchez, D., y Rodríguez Gervás, M., (2007) Caridad cristiana e interiorización de la dependencia. Sidonio Apolinar. Studia Historica: Historia Antigua. 25, 331-340.
Piedra A., (2005). Origen, desarrollo y crítica de la prosperidad. Espiga, 11, 1-11.
Pontificio Consejo para la Justicia y la Paz (2004). Compendio de la Doctrina Social de la Iglesia. El Vaticano: Editrice Vaticana.
Rojas. A., (2019). La vigencia social de la teología de la prosperidad. Vida y Pensamiento, 40, 9-34.
San Martín, J. D., (2004). Los pobres sujetos de pobreza: Iglesia, sociedad, caridad cristiana y beneficencia estatal en el siglo XIX. Espacio, Tiempo y Forma, 16, 425-454.
Sandel, M. J., (2020). La tiranía del mérito. ¿Qué ha sido del bien común? México: Debate.
Scannone, J. C., (2006). El aporte del Magisterio latinoamericano a la Doctrina Social de la Iglesia. Stromata, 62(3-4), 189-209.
Semán, P., (2001). La recepción popular de la teología de la prosperidad. Scripta Ethnologica, 33, 145-162.
Shedd, C. (2015). Unequal City. Race, Schools, and Perceptions of Injustice. New York: Russell Sage Foundation.
Smith, K. B., y L. H. Stone, (1989). Rags, Riches, and Bootstraps: Beliefs about the Causes of Wealth and Poverty. The Sociological Quarterly, 30, 93- 107. Weber, M., (1998) Ensayos sobre sociología de las religiones, vol. I. Madrid: Taurus.
Weber, M., (2000) La “objetividad” cognoscitiva de la ciencia social y de la política social, en Ensayos sobre metodología sociológica. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Weber, M., (2011). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Weber, M., (2014). Economía y sociedad. México: FCE.
Winslow, L., (2015). Rich, Blessed, and Tenured: A Homological Exploration of Grant Writing, Prosperity Theology, and Neoliberalism. Western Journal of Communication, 79(3), 257-282.
Zalpa, G., (2008). ¿“De Dios venga el remedio” o “A Dios rogando y con el mazo dando”? En Zalpa, G., y H. E. Offerdal, (2008) “Introducción” en G. Zalpa y H. E. Offerdal (coords.) ¿El reino de Dios es de este mundo? El papel ambiguo de las religiones en la lucha contra la pobreza. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, CLACSO.
Zalpa, G., y H. E. Offerdal, (2008). Introducción, en G. Zalpa y H. E. Offerdal (coords.) ¿El reino de Dios es de este mundo? El papel ambiguo de las religiones en la lucha contra la pobreza. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, CLACSO.